Medlemmarna är mycket nöjda med kassans tjänster
Super arbetslöshetskassan genomförde en kundersökningen i september. Den gav ett utmärkt helhetsbetyg på 4,2 (på en skala från 1 till 5). Betyget har hållit sig på samma nivå som 2022.
– Stort tack till alla som svarade, för värdefull feedback och ett stort tack till kassans personal för deras meningsfulla arbete, säger Super Arbetslöshetskassas direktör Matti Romakkaniemi.
Det högsta vitsordet, 4,3, gavs för kundtjänstens vänlighet. Nästan lika högt betyg, 4,2, fick bland annat digitala tjänster och kundtjänstens expertis.
Utöver beröm och rosor gav respondenterna också utvecklingsförslag för framtiden. Det lägsta betyget, 3,6, fick nyhetsbrevets användbarhet, men även detta anses vara en bra medelnivå.
– I den nuvarande situationen betonas särskilt vikten av kommunikation och information i kassans verksamhet, och vi kommer att fokusera mer på detta framöver.
Kassan upplevs som snabb och mänsklig
Matti Romakkaniemi är nöjd över att kassans värderingar – kundorientering, rättvisa och ansvarighet – inte bara är fina ord, utan även syns i praktiken för medlemmarna.
– Feedbacken visar att vi har lyckats uppfylla våra medlemmars förväntningar och möta deras behov.
Det är viktigt att höra till en branschspecifik kassa i en föränderlig värld
Årets lagändringar som försämrar arbetslöshetsförmånerna och nyheter om samarbetsförhandlingar väcker oro bland medlemmarna.
Undersökningen visar att medlemmarna upplever att höra till en branschspecifik arbetslöshetskassa är allt viktigare för trygghet i arbetslivet. Så ansåg alla fall hela 88 procent av respondenterna.
Bakgrundsinformation om kundundersökningen
• Respondenterna bestod av 1002 av kassans medlemmar.
• Undersökningen ger en omfattande bild av nuläget för arbetslöshetskassans tjänster och kundupplevelse.
• Samarbetspartner i kundundersökningen var Innolink.