Supertk:n somekyselyn tulokset julki: Sosiaalinen media on kassan jäsenten arjessa mukana
Facebook ja Instagram ovat jäsentemme keskuudessa suosituimmat kanavat.
Toteutimme somekyselyn jäsenille maaliskuussa 2025 ja saimme kyselyyn lähes 3000 vastausta! Kiitokset vielä kaikille kyselyyn osallistuneille.
Kyselyyn vastanneista 1102 ilmoitti käyttävänsä somekanavia, kun taas 512 kertoi pysyvänsä kokonaan pois sosiaalisesta mediasta. Suurin osa (1356 vastaajaa) kertoi olevansa valmis käyttämään kassan somekanavia, kunhan sisältö on kiinnostavaa.
Facebook (2307 vastaajaa) ja Instagram (1873) nousivat kyselyssä suosituimmiksi kanaviksi. YouTube (1384), TikTok (727) sekä viestisovellukset kuten WhatsApp ja Telegram (618) olivat myös suosittuja. Uudempien alustojen kuten Threadsin (196) ja Blueskyn (16) käyttö oli vähäisempää.
Sisällöllä on väliä – kilpailut, ohjeet ja lakimuutokset kiinnostavat eniten
Kyselyn mukaan sisältö ratkaisee somekanavan valinnassa. Vastaajia kiinnostivat erityisesti selkeästi esitetyt lakimuutokset (1894), yksinkertaiset toimintaohjeet (esimerkiksi Näin haet päivärahaa, 1892) sekä kilpailut ja arvonnat (1805). Vertaistarinat, kuten kassan jäsenten kokemukset työelämästä (1250) ja työnhakua tukeva sisältö (1004) herättivät myös kiinnostusta.
Sosiaalisen median käyttöajoissa oli jonkin verran vaihtelua: 914 vastaajaa viettää somessa 30–60 minuuttia päivässä, ja päivittäin 1–2 tuntia käyttäviä on 882. Somen parissa viettää yli kolme tuntia päivässä yhteensä 198 vastaajaa. Kuitenkin 300 vastaajaa ilmoitti, etteivät he käytä lainkaan sosiaalisen median kanavia päivittäin.
Kilpailut ja kampanjat sitouttavat käyttäjiä parhaiten
Kyselyn perusteella jäsenet osallistuvat kassan somekanavissa mieluiten kilpailuihin (40 % vastaajista). Lähes yhtä suosittua on julkaisujen kommentointi ja tykkääminen (38 %).
Vähemmän suosittuja osallistumismuotoja olivat yksityisviestien lähettäminen (12 %), sisällön jakaminen omassa profiilissa (8 %) ja muut tavat (2 %). Tulosten perusteella osallistumisen helppous ja palkitsevuus ovat tärkeitä käyttäjien sitouttamisessa.
Näiden tulosten pohjalta on hyvä lähteä suunnittelemaan kassan somekanavia ja -sisältöjä.