Siirry sisältöön
Ajankohtaista

Millaista on työttömyyskassan arki

Kassan viime vuonna tekemän mielipidekyselyn tuloksista huomattiin, että monet olivat kiinnostuneet siitä, miltä kassan arki näyttää ja minkälaista työtä me kassassa teemme. Tule tutustumaan!

Super työttömyyskassassa työskentelee noin 26 henkilöä, joista noin kaksikymmentä tekee käsittelytyötä eli käsittelee etuushakemuksia tai hoitaa takaisinperintää. Loput henkilökunnasta vastaavat siitä, että kassan jokapäiväinen toiminta hoituu tehokkaasti.

Kassalle tulee kuukaudessa noin 3000 päivärahahakemusta

Päivärahahakemuksista ovat vastuussa etuuskäsittelijät, joiden työ on monipuolista ja haastavaa, yksikään kassalle tuleva hakemus ei ole samanlainen. Etuuskäsittelijät hoitavat ansiopäivärahahakemusten, vuorottelukorvaushakemusten ja liikkuvuusavustushakemusten ja muutosturvarahahakemusten käsittelyn. Osa hakemuksista käsitellään nopeasti, kun taas osaan hakemuksista voi mennä useampi päivä, että hakemus saadaan valmiiksi. Työhön kuuluu myös puhelinpalvelua, aktiivista yhteydenpitoa jäseniin sekä muihin viranomaisiin, ja lisäksi työviikkoon sisältyy yhteisiä tiimipalavereita ja mahdollisesti eri hankkeiden palavereita. Yhteen työpäivään sisältyy helposti monta eri työtehtävää.

Uuden oppimista joka päivä

Työttömyysturvalaki muuttuu usein, ja tämä tarkoittaa jatkuvaa kouluttautumista ja uuden oppimista, ei siis voi sanoa, että työ olisi tylsää! Varsinkin korona-aika opetti meille kassalaisille, että lait voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Sen lisäksi, että kassan sisällä tiedämme uusimmat käänteet työttömyysturvalaista, tulee meidän myös onnistua viestimään niistä jäsenille ja etuudenhakijoille. Tämä on iso osa käsittelijöiden työtä.

Kassan henkilökunnasta moni on viihtynyt kassassa töissä jo usean kymmenen vuoden ajan ja he ovat nähneet, miten kassakenttä muuttuu. Korona-aikaan kassan henkilökunta siirtyi nopealla aikataululla etätöihin. Suurin osa henkilökunnasta tekeekin tällä hetkellä etätöitä suurimman osan työajasta. Teamsin ja muiden sähköisten työvälineiden avulla yhteydenpito työkavereihin sujuu helposti, mikä on käsittelytyössä tärkeää ja auttaa jaksamaan paineen alla.

Mikä meidän työssämme on parasta

Kyselin henkilökunnalta, mikä meidän työssämme on parasta. Samat aiheet toistuivat useaan kertaan.

Parasta on se, että koko ajan voi oppia uutta. Työttömyysturvalakeja muutetaan niin usein, että ajan tasalla pysyminen vaatii jatkuvaa hereillä oloa. Tunnen tekeväni tärkeää ja merkityksellistä työtä.

Vaikka työviikot ovat työntäyteläisiä ja haastavia, on työ niin mielenkiintoista, että usein meinaa unohtaa lopettaa työt iltapäivällä. Parasta on vaihtelevat hakemukset ja tyytyväiset asiakkaat, ihania työkavereita unohtamatta.

Kuvituskuva, jossa kassan Roll-Up